maandag 2 juli 2012

Onderstroom

                                                                      
 
  Filmstill uit: La Collectionneuse (1967)

1

Ik ben geen zwemmer; ik ben een drijver. Ik ben een los stuk mens, op drift.

De zon brandt fel onder water. Misschien had ik me in moeten smeren, maar ik ben nooit erg zuinig op mijn lijf. Ik doe de meeste dingen met overgave; drinken, roken, veroveren. Sommigen noemen me week, iemand die alleen interesse heeft in dat wat zich binnen handbereik bevindt. Ik spreek ze niet tegen. Waarom door de golven ploegen, als je ook zweven kunt?

Het is ongelooflijk stil hier. Naast me zwemt een beestje aan de onderkant van de waterspiegel. Dat wil ik ook. De wereld op zijn rug draaien, zodat de wolken van zand zijn en alles in slowmotion leeft. Ik hou van de overgave die dobberen met zich meebrengt.

Is het een karakterfout, als je je liever laat meevoeren dan de maat aangeeft?



2


Er is niets lusteloos aan langzaam leven. Uren doe ik over het vouwen van de was, een auto heb ik niet en sparen doe ik het liefst in muntgeld. Duizend euro en vierenveertig cent, bijna twaalf uur tellen. Genoeg geld om van op reis te gaan, maar ik ga nergens heen.

Met het geld in mijn zakken ben ik het water in gelopen, stap voor stap, kiezel voor kiezel. Niet op de planten stappen, niet de vissen schrik aanjagen, niet rillen van de kou, niet rennen, niet zwemmen, niet gaan. Hoe langer ik onderweg ben, hoe dichter aan de oppervlakte ik ben gaan drijven; kinderen duiken het muntgeld onder mijn voeten vandaan. Ik had gedacht dat ik inmiddels al wel op zou zijn, maar het gaat trager dan verwacht.

Ik wil hier blijven drijven, drijven, drijven, maar mijn buik rommelt en de vissen schrikken en het water wordt steeds kouder en mijn huid rimpelt voor mijn ogen en mijn hoofd draait op volle toeren en misschien, denk ik, heel misschien duurt het nog eeuwen voor het klaar is en is dat nou zo erg, want het voelt allemaal zo zwaar niet meer, het voelt helemaal niet meer zo erg, het voelt helemaal niet meer zo 

kijk nou, ik maak luchtbellen onder water, zie je? Wat mooi, kijk dan hoe snel ze gaan.

3 opmerkingen:

  1. Wow, wat super mooi geschreven! Ik houd hier oprecht van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel, altijd fijn om te horen! Over twee weken is er weer een nieuwe :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven! Leest lekker weg :)

    BeantwoordenVerwijderen